onsdag 4. juni 2014

Hjelmlue som ble til kyse

Hjelmlua fra den store guttestrikkeboka har vært flittig brukt. Men jeg gjorde fort en liten vri på den, nemlig å lage den om til en kyse istedet. Det gjorde at den satt mye bedre på hodet til lillemor.




















Trikset for å få til dette var å sy et par sømmer for hånd med elastisk undertråd:




















Desverre har jeg som vanlig strikket litt stramt, så den passer bare akkurat. Jeg burde jo vite bedre, og strikke med en pinne større enn oppskriften sier! Men, da får jeg heller lage en i en annen farge til høsten.

Litt av baktanken med fargen på denne luen, er at den er strikket i samme okerfarge og garn som bunaden hun brukte på 17.mai! Dermed passet den perfekt sammen med vestfoldbunaden mamman min strikket da storesøster var mindre.


























Her er jeg og lillemor i våre vestfoldbunader, mens storesøster bruker en bunad som ble sydd til min mor, med deler fra min bestemors bunad. Deler av denne bunaden stammer altså fra 20-tallet, gjett om jeg syns det var skummelt å la storesøster bruke den! Men var vi ikke fine 17.mai!? :)

3 kommentarer:

  1. Så mye fint du strikker! Veldig lurt med den undertråden, tips er notert bak øret :)

    SvarSlett
  2. Så utrolig mye fint du lager! Begynner å følge bloggen din jeg.:) Dessuten er jo Horten en flott by, bor her selv.:)

    SvarSlett